Materina dúška na dýchací a nervový systém

27.08.2020

Keď som pred pár rokmi objavila materinu dúšku, ihneď som sa do nej zamilovala. Chuť čaju a upokojujúce účinky boli skvelou kombináciou. To som však vtedy netušila, že som natrafila na dúšku tymianovú, resp. tymianovú materinu dúšku a že ešte existuje aj citrónová materina dúška (to je vlastne originálna materina dúška). 

Pred rokom som bola na začiatku leta s priateľmi na turistike. Na jej objav asi nikdy nezabudnem, bol totiž aspoň pre mňa, úsmevný . Zavolala si ma k nej totiž sama príroda - na malú potrebu :-) Ako som sa tam na tom kopci skrčená za kríkmi kochala výhľadmi, zrazu mi padol zrak pár metrov ďalej. Na rozkvitnutú bohatú materinu. Nedalo mi, šla som si odtrhnúť jeden kvietok, rozmrvila ju v rukách a očakávala známu tymianovú vôňu. Na moje prekvapenie sa mi v nose rozhostila opojná a lahodná citrónová vôňa pripomínajúca skôr niečo medzi citrónovou trávou a medovkou. 

Nemohla som na tú vôňu zabudnúť a to leto si ma veru aj pritiahla a našla som krásne miesto plné oboch - tymianovej aj citrónovej materinej dúšky.

Hoci voňajú úplne inak, obe liečivky majú rovnaké účinky. Za najcennejší účinok považujem pozitívne pôsobenie na nervový systém. Materina má nielen ako čaj, ale aj v podobe kúpeľa takmer okamžité upokojujúce účinky. Kúpeľ je vhodný pre každého, aj pre nepokojné deti. Mne sa čaj z materiny osvedčil večer pred spaním dokonca viac ako ľubovník či medovka. Rovnako tak v podobe kúpeľa, do ktorého používam zmes obsahujúcu výťažok z tymianu. Materina nepôsobí len zvnútra, ale veľmi účinná je aj ako liečivý obklad na neuralgické bolestivé miesta (napríklad zápal trojklanného nervu v kombinácii s rebríčkom a harmančekom).

Čaj veľmi priaznivo pôsobí aj pri menštruačných a žalúdočných kŕčoch. Pri menštruácii je výbornou kombináciou alchemilka s materinou dúškou.

Ďalším neoceniteľným účinkom materiny sú jej liečivé účinky pri zápale pľúc, zahlienených prieduškách či astme. Tu som živým príkladom, pretože ešte v čase, keď som materinu pila len pre jej príjemnú chuť a vôňu a netušila som, aké má účinky, som badala, že sa mi podstatne lepšie dýcha (Mám totiž miernu intoleranciu na lepok a vždy to skončí upchatým nosom a hlienmi. Po vypití šálky čaju z materiny hlieny takmer úplne ustúpia).

Jedna z mojich srdcových liečiviek.

A čo vy? Aká je vaša top bylinka? 

© 2020 Ludwigov svet. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky